Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

RAFALE και όχι μόνο! Η Πολεμική Αεροπορία την δεκαετία που έρχεται – ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ στο Αιγαίο

RAFALE και όχι μόνο! Η Πολεμική Αεροπορία την δεκαετία που έρχεται – ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ στο Αιγαίο

Όλες οι λεπτομέρειες...
Το Σάββατο που μας πέρασε, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε ένα μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα για τις Ένοπλες Δυνάμεις στο οποίο εξέχουσα θέση καταλαμβάνει η πρόθεση της Κυβέρνησης να αγοράσει τα γαλλικά μαχητικά 4,5+ γενιάς, Rafale.

Με τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, η γαλλική αντιπροσωπεία είναι ήδη στην Αθήνα για τις συζητήσεις με τους εκπροσώπους των εταιρειών που εμπλέκονται στο πρόγραμμα του Rafale. Η Ελλάδα θα παραλάβει αρχικά 18 αεροσκάφη με τα 12 από αυτά να είναι μεταχειρισμένα της έκδοσης F3-O4T και τα υπόλοιπα 6 καινούρια της έκδοσης F3R. Ακόμα πάντως δεν έχει κλείσει η αναλογία μεταχειρισμένων-καινούριων καθώς τα 10 μεταχειρισμένα-8 καινούρια είναι ακόμα υπό συζήτηση. Θυμίζουμε ότι παρά το γεγονός πως η συμφωνία για τα Rafale είναι άκρως συμφέρουσα για την χώρα μας, οι Γάλλοι πιέζουν για όσο περισσότερα καινούρια αεροσκάφη για να συντηρήσουν τη γραμμή παραγωγής.

Η έκδοση  F3-O4T είναι η τελευταία πριν την τελευταία έκδοση F3R στην οποία εκσυγχρονίζονται σταδιακά όλα τα Rafale της Γαλλικής Αεροπορίας,  η οποία αναμένει την έκδοση F4.1 και F4.2. Η έκδοση F3-O4T μπορεί να αναβαθμιστεί στο επίπεδο F3R σε διάστημα μερικών ωρών σύμφωνα με τον κατασκευαστή αφού αφορά κυρίως το λογισμικό και πολύ λίγο εξαρτήματα του μαχητικού. Η έκδοση έχει ούτως ή άλλως το ραντάρ RBE2 AESA και είναι λογικό ότι η Αεροπορία θα προχωρήσει μετά την παραλαβή τους σε άμεση αναβάθμιση στο επίπεδο F3R για να μην υπάρχουν διαφορές μεταξύ των αεροσκαφών της ίδιας μοίρας.

Εκτός των παραπάνω, σημαντικό είναι το οπλοστάσιο που θα διατεθεί για τα ελληνικά Rafale με το ενδιαφέρον να πέφτει πάνω στον METEOR, ο οποίος είναι ένας πύραυλος πραγματικός killer σε συνδυασμό με το RBE2 AESA που φέρουν τα Rafale. O ΜΕΤEOR συγκρινόμενος με τους αντίστοιχους AMRAAΜ, έχει τριπλάσια κινητική ενέργεια, τριπλάσια No Escape Zone και την εξαιρετική δυνατότητα να κατευθύνεται στο τελικό στάδιο της εμπλοκής προς το στόχο, στην μέγιστη εμβέλειά του, με την μέγιστη ταχύτητα χάρη στο σύστημα διαχείρισης ώσης που διαθέτει. Το κόστος του πυραύλου είναι περί τα 2.4 εκ. ευρώ και θα χρειαστούν αρχικά τουλάχιστον 36. Εκτός των METEOR, υπάρχουν συζητήσεις για τους πυραύλους αέρος-αέρος MICA NG και κατευθυνόμενων βλημάτων αέρος εδάφους Hammer. Περισσότερα για τα πλεονεκτήματα του αεροσκάφους στην Πολεμική Αεροπορία μπορείτε να διαβάσετε εδώ. 

Πολύ σημαντικό είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία θα αντικαταστήσει τα Mirage 2000 EGM/BGM με τα Rafale και πιθανότατα αυτά θα επιστραφούν στην Γαλλία καθώς τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη δεν μπορούν να δοθούν στην Ελλάδα χωρίς κανένα κόστος. Το συνολικό κόστος του προγράμματος δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό. Τα υπόλοιπα Mirage 2000-5θα λάβουν τα ανταλλακτικά και θα επανέλθουν όλα σε επιχειρησιακή κατάσταση το επόμενο διάστημα. Συνολικά 18 Rafale και τα 24 Mirage 2000-5 θα αποτελούν την “γαλλική” 114 Πτέρυγα στην Τανάγρα.

ΕΓΚΣΥΧΡΟΝΙΣΜΟΣ Φ-16

Ταυτόχρονα, ο εκσυγχρονισμός των 84 F-16 στο επίπεδο V προχωρά κανονικά με το πρωτότυπο αεροσκάφος να βρίσκεται στην ΕΑΩΒ και η μετάβασή του στις Η.Π.Α. για τις δοκιμές και την τελική πιστοποίηση αναμένεται στις αρχές του 2021, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ΚΑΙ εφόσον δεν υπάρξουν απρόοπτες καθυστερήσεις. Η Αεροπορία εξετάζει ταυτόχρονα την αναβάθμιση των F-16 Block 50 επίπεδο Μ ή μερικών στο επίπεδο Μ και άλλων στο Block 52+ χρησιμοποιώντας τα απάρτια από τα αναβαθμισμένα F-16V αλλά, αυτό θα γίνει αργότερα και είναι απόφαση που θα ληφθεί όταν θα φτάνει το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 στο τέλος του.

F35-Α

Η απόφαση της Κυβέρνησης για την προμήθεια μίας ενισχυμένης μοίρας F-35A από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας και μετά ισχύει ακόμα και αναμένεται να προχωρήσει αφού η Αεροπορία θέλει τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί πριν το 2025-26 αφού η γραμμή παραγωγής είναι πλήρης, αυτή την στιγμή, και η Ελλάδα θα στρέψει τις αμυντικές της δαπάνες σε άλλα επείγοντα προγράμματα για την πενταετία που μας έρχεται. Η γραμμή παραγωγής των F-35 θα μπεί σε πλήρη παραγωγή το 2023 με επιπλέον παραγγελίες να προκύπτουν και αυτό είναι προς το συμφέρον της χώρας μας που υπολογίζει να ξεκινήσει την προμήθειά τους από τα μέσα της δεκαετίας και έπειτα. Το αεροσκάφος έχει ακόμα προβλήματα στο λογισμικό του, αρκετά όπλα αναμένουν πιστοποίηση και  υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα σε κάποια απάρτια του αεροσκάφους, τα οποία και κρατούν ψηλά το κόστος κτήσης του. Η Lockheed Martin έχει δεσμευτεί ότι τα προβλήματα αυτά θα έχουν λυθεί μέχρι το 2025-26 και το αεροσκάφος θα έχει φτάσει σε ένα κόστος / ώρα πτήσης τα 20.000 δολάρια. Εφόσον τα παραπάνω συμβούν, τότε η πολεμική Αεροπορία θα αποκτήσει το μαχητικό 5ης γενιάς με πλήρεις δυνατότητες, ελπίζουμε και με τα κατάλληλα όπλα.

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ

Με βάση τα παραπάνω, η Πολεμική Αεροπορία μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα έχει αποσύρει τα Mirage 2000 EGM/BGM, τα F-4 και πιθανότατα τα F-16 Block 30. Το σωστό είναι η αεροπορία να προμηθευτεί ακόμα μία μοίρα Rafale για να υπάρχει πλήρες τακτικό πλεονέκτημα της Αεροπορίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και να είναι και οικονομικά συμφέρουσα η υποστήριξή τους. Είναι αναγκαίο  να βρεθούν διαθέσιμα Mirage 2000-5 και να αγοραστούν ακόμα 12 για να συμπληρωθούν 2 μοίρες μαζί ώστε τα πολύ καλά αυτά μαχητικά να χρησιμοποιούνται σε ρόλους αναχαίτισης και να μην καταπονούνται τα πολύτιμα Rafale.

Μέχρι το 2030 η Πολεμική Αεροπορία ίσως έχει:

·         84 F-16 V

·         38 F-16 Block 50

·         18 ή 36 Rafale

·         24 F-35A

·         24 (+); Mirage 2000

Σύνολο δηλαδή μία αεροπορία 200 και πλέον αεροσκαφών με μαχητικά 4ης και 5ης γενιάς πλην των Mirage και των Block 50 τα οποία θα πρέπει να αντικατασταθούν την επόμενη δεκαετία. Τα 200 αεροσκάφη θεωρούνται το κατώτερο όριο των μαχητικών αεροσκαφών που θα πρέπει να έχει η Πολεμική Αεροπορία, σύμφωνα πάντα με τις απειλές που αντιμετωπίζει. Κάποιες αποφάσεις για την ενίσχυση της Αεροπορίας θα ληφθούν στο μέλλον με βάση και τις επιλογές των Τούρκων για τη, δική τους αεροπορία ,η οποία θα αντιμετωπίσει οξύτατα προβλήματα απέναντι στην Ελληνική λόγω της εισαγωγής των Rafale σε ελληνική υπηρεσία.



Πηγή: https://www.el.gr/war/rafale-kai-ochi-mono-i-polemiki-aeroporia-tin/

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ