Κυριακή 18 Αυγούστου 2019

« Συγγραφείς και αυτοέκδοση.» Χριστίνα Λέλη: «Το διαδίκτυο έχει ανοίξει την πόρτα σε όλους όσους έχουν κάτι να μοιραστούν.» Γράφει η Εύη Γκάλαβου.

« Συγγραφείς και αυτοέκδοση.»   Χριστίνα Λέλη: «Το διαδίκτυο έχει ανοίξει την πόρτα σε όλους όσους έχουν κάτι να μοιραστούν.»  Γράφει η Εύη Γκάλαβου.

Επανέρχομαι με το project ‘Συγγραφείς και αυτοέκδοση’ μετά από απουσία μερικών μηνών με την αγαπητή φίλη Χριστίνα Λέλη, το κορίτσι της διπλανής πόρτας. Εργαζόμενη γυναίκα και μητέρα γεννηθείς το 1980 κι όμως η παιδικότητα και η τρυφερότητα της διαχέεται σε κάθε της λέξη, σε όσα γράφει, είναι απλοϊκή και ταυτόχρονα δυναμική. Είναι το κορίτσι που θα μπορούσε να ζει δίπλα, να είναι η φίλη, η αδερφή…
Δε θέλω να της κλέψω άλλο χρόνο, διαβάστε τη δική της εμπειρία και εδώ είμαστε…


 Ε.Γκ. 1) Αυτοεκδότης ή συνεκδότης; Θα μπορούσες να μας περιγράψεις τη δική σου εμπειρία στο χώρο του βιβλίου. Τι επέλεξες για τα δικά σου βιβλία.

   Χρ. Λ. Η αλήθεια είναι πως δεν σκέφτηκα πολύ πριν επιλέξω. Δεν υπήρχε το ανάλογο budget για αυτοέκδοση έντυπου βιβλίου, ένιωθα την ανάγκη να συγκεντρώσω τα ποιήματά μου και να τα μοιραστώ κι έτσι επέλεξα αυτοέκδοση σε μορφή e-book σε δωρεάν πλατφόρμα. Βέβαια, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει υποστήριξη και διαφήμιση – προώθηση, οπότε αυτό το αναλαμβάνει μόνος ο κάθε συγγραφέας- ποιητής.

Ε.Γκ.2) Υπέρ και κατά, της δικής σου πορείας έπειτα από την επιλογή που έκανες για την έκδοση του βιβλίου.
Χρ. Λ. Στα υπέρ είναι ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους πίεση χρονική ή άλλη. Στα κατά είναι πάλι το ίδιο, καθώς χωρίς πίεση πολλές φορές αμελούμε πράγματα. Εγώ ας πούμε, δεν έχω αφιερώσει χρόνο στην σωστή προώθηση των βιβλίων μου και λόγο άλλων υποχρεώσεων και λόγω μιας κάποιας συστολής εκ μέρους μου.
Ε.Γκ. 3) Θεωρείς πως υπάρχει δυσπιστία, απ’ τη μεριά των αναγνωστών, στα βιβλία που εκδίδονται με αυτοέκδοση;
Χρ. Λ. Νομίζω πως όχι. Αν ο αναγνώστης θεωρήσει πως ένα βιβλίο έχει κάτι να του πει δεν πιστεύω ότι θα επηρεαστεί από το αν είναι αυτοέκδοση ή αν προέρχεται από κάποιον γνωστό εκδοτικό οίκο.
Ε.Γκ. 4) Έχεις εκδώσει προηγούμενα βιβλίο μέσω εκδοτικού οίκου; Αν, ναι θα ήθελες να μοιραστείς την εμπειρία σου;
Χρ. Λ. Όχι δεν το έχω δοκιμάσει.
Ε.Γκ. 5) Ένα μεγάλο θέμα στην αυτοέκδοση είναι το κανάλι της διανομής και προώθησης. Ποιες ήταν οι κινήσεις που ακολούθησες;
Χρ. Λ. Η αλήθεια είναι πως δεν έχω κάνει τίποτα το ιδιαίτερο. Κάποιες κοινοποιήσεις στο facebook και με προσωπικά μηνύματα στο messenger.
Ε.Γκ. 6) Η αυτοέκδοση είναι επιλογή έκδοσης για την οποία ο συγγραφέας θα πρέπει να ντρέπεται;
Χρ. Λ. Φυσικά και όχι.
Ε.Γκ.7) Είναι ο δρόμος της αυτοέκδοσης μοναχικός;
Χρ. Λ. Ναι, εννοείται. Καθώς όλη η διαδικασία γίνεται από ένα άτομο στην ουσία. Τόσο η επιμέλεια όσο και όλες οι επιλογές πχ εξώφυλλο, διαδικασίες προώθησης, βαραίνουν μόνο τον συγγραφέα- εκδότη.

 

 


Ε.Γκ. α) Ποια είναι η αφορμή για τη συγγραφή των βιβλίων σου;
Χρ. Λ. Η ανάγκη μου να μοιραστώ τις σκέψεις μου και τα συναισθήματα που αποτυπώνω μέσω των ποιημάτων αλλά και των ιστοριών μου. Ας πούμε ένα είδος...ψώνιου!
Ε.Γκ. β) Στο τελευταίο σου βιβλίο, τι ακριβώς θα ήθελες περισσότερο να εκτιμήσει ο αναγνώστης;
Χρ. Λ. Ότι και στα προηγούμενα. Θα ήθελα απλά να αγγίξει την ψυχή του αναγνώστη, να βρει μέσα σε αυτό κάτι από τον εαυτό του και ίσως να πάρει δύναμη.
Ε.Γκ. γ) Η συγγραφή πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στη ζωή σου, τι σημαίνει για εσένα και πώς πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με τη λογοτεχνία;
Χρ. Λ. Δεν ξέρω ακριβώς. Γράφω όποτε το αισθάνομαι. Σπάνια ξέρω τι πρόκειται να γράψω. Ακόμα κι αν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου αρχίζοντας, τελικά οι λέξεις αποκτούν δική τους υπόσταση και το αποτέλεσμα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.
Ε.Γκ. δ) Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ακουστεί η φωνή ενός νέου λογοτέχνη στην Ελλάδα του σήμερα, όταν συναντά κλειστές τις πόρτες των εκδοτικών οίκων;
Χρ. Λ. Και εύκολο και δύσκολο. Το διαδίκτυο έχει ανοίξει την πόρτα σε όλους όσους έχουν κάτι να μοιραστούν. Ωστόσο, απαιτείται μεγάλη εξωστρέφεια, κάτι αρκετά δύσκολο για πολλούς από εμάς.
Ε.Γκ. ε) Ο συγγραφέας γεννιέται ή γίνεται; Ποια είναι η γνώμη σου για τα διάφορα εργαστήρια δημιουργικής γραφής;
Χρ. Λ. Και τα δυο. Σίγουρα η συγγραφή απαιτεί ταλέντο και φαντασία, οπότε μιλάμε για έμφυτες ικανότητες. Ωστόσο, η κατάλληλη εξάσκηση, η βελτίωση στην χρήση της γλώσσας και η εκμάθηση τεχνικών μπορούν να κάνουν έναν μέτριο ή καλό συγγραφέα να φτάσει στο έπακρο των δυνατοτήτων του.
Ε.Γκ. στ) Πιστεύεις ότι ο Έλληνας διαβάζει; Πόσο δύσκολο είναι να αγγίξει ο λογοτέχνης με το έργο του τον αναγνώστη;
Χρ. Λ. Αν κρίνουμε από το πόσα βιβλία εκδίδονται, πόσοι εκδοτικοί υπάρχουν, χώρια την αυτοέκδοση και βέβαια πόσες ομάδες βιβλιόφιλων, θα έλεγα ναι, ο Έλληνας διαβάζει και μάλιστα είναι απαιτητικός αναγνώστης.
Ε.Γκ. ζ) Όταν ξεκινάς ένα νέο βιβλίο γνωρίζεις από την αρχή και το τέλος της ιστορίας ή σε οδηγούν οι ήρωες του;
Χρ. Λ. Όχι δεν γνωρίζω. Συνήθως με οδηγεί η ίδια η ιστορία, γεγονός που με δυσκολεύει αρκετά, ειδικά στο τελείωμα στο φινάλε.
Ε.Γκ. η) Έχεις μετανιώσει για…
Χρ. Λ. …το ότι είμαι υπερβολικά εσωστρεφής και δεν δίνω τη δημοσιότητα που θα ήθελα στα βιβλία μου. Να σκεφτείς, οι περισσότεροι φίλοι και συγγενείς μου δεν γνωρίζουν καν αυτή την δραστηριότητά μου!
Ε.Γκ. θ) Ένα αγαπημένο σου βιβλίο που θα ήθελες να το προτείνεις;
Χρ. Λ. Από πού να αρχίσω!!! Ας πούμε το “Χαρταετοί πάνω από την πόλη” του Κάλεντ Χοσεϊνί που με συγκλόνισε.
Ε.Γκ. ι) Μίλησέ μας για τα βιβλία που έχεις γράψει μέχρι τώρα.
Χρ. Λ. Έχω γράψει δύο ποιητικές συλλογές. Η πρώτη έχει τίτλο “Στου Ονείρου το Δρόμο” και κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδίκτυο. Η δεύτερη έχει τίτλο “Αλισάχνη” και μπορεί κανείς να την αποκτήσει στην πλατφόρμα www.easywriter.gr με αντίτιμο 3 ευρώ.
Τέλος, έχω γράψει μια συλλογή διηγημάτων με τίτλο “Ζούμε τις μικρές μας ιστορίες” η οποία βρίσκεται στην πλατφόρμα www.wattpad.com
Ε.Γκ. κ) Πόσο αμερόληπτη μπορεί να είναι μια κριτική σε μια εποχή που διαβρώνει τα πάντα;
Χρ. Λ. Εξαρτάται από το ποιος την γράφει...