Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

Η ΠΟΦΕΕ για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Παρωχημένα τα τεκμήρια, τιμωρητικά τα πρόστιμα

Η ΠΟΦΕΕ για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Παρωχημένα τα τεκμήρια, τιμωρητικά τα πρόστιμα

 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.) συμμετείχε στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία».

Ο Πρόεδρος της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., κ. Δημήτρης Χριστοφοράκης, στην τοποθέτησή του τόνισε ότι η Ομοσπονδία επιδιώκει να συμβάλει ουσιαστικά και τεκμηριωμένα στη νομοθετική διαδικασία, επισημαίνοντας πως κάθε μέτρο που ενισχύει τα εισοδήματα των πολιτών κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ωστόσο, επικεντρώθηκε στα άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν άμεσα τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις, διατυπώνοντας συγκεκριμένες επισημάνσεις:

  • Για το άρθρο 3 (Μείωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων), η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. αναγνωρίζει τη θετική πρόθεση, αλλά επισημαίνει ότι η φορολογική ανακούφιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες παραμένει ανεπαρκής λόγω της διατήρησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος, ενώ η μη μείωση της προκαταβολής φόρου περιορίζει τη ρευστότητα των μικρών επιχειρήσεων.

  • Για το άρθρο 4 (Ηλεκτρονικές πληρωμές), η Ομοσπονδία θεωρεί θετική την παράταση των κινήτρων, αλλά σημειώνει ότι οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις δεν έχουν επιφέρει ουσιαστική αλλαγή στη συμπεριφορά των φορολογούμενων.

  • Για το άρθρο 5 (Στήριξη μητρότητας), αναγνωρίστηκε ως κοινωνικά ευαίσθητη και θετική πρωτοβουλία η απαλλαγή από τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος, ωστόσο επαναδιατυπώθηκε το πάγιο αίτημα για οριστική κατάργηση του τεκμαρτού προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος, ως άδικου και παρωχημένου μηχανισμού.

  • Για το άρθρο 7 (Μείωση αντικειμενικών δαπανών), η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. χαιρέτισε τη μείωση των τεκμηρίων, τονίζοντας όμως ότι η αποσπασματική προσέγγιση δεν επαρκεί και ότι πρέπει να προχωρήσει η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και η αντικατάστασή τους με στοχευμένους ελέγχους βάσει πραγματικών δεδομένων.

  • Για το άρθρο 11 (Μείωση Φ.Π.Α. σε νησιά), η Ομοσπονδία χαρακτήρισε θετικό το μέτρο, προτείνοντας την επέκτασή του σε περισσότερα νησιά με υψηλό κόστος διαβίωσης και περιορισμένη οικονομική δραστηριότητα.

Ο κ. Χριστοφοράκης υπογράμμισε ότι, παρά τις επιμέρους θετικές ρυθμίσεις, το σχέδιο νόμου δεν συνιστά μια συνολική φορολογική μεταρρύθμιση, καθώς απουσιάζει μια συνεκτική στρατηγική για τη δικαιότερη και αποτελεσματικότερη φορολόγηση των πολιτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. επανέλαβε την ανάγκη άμεσου εξορθολογισμού των φορολογικών προστίμων, τα οποία έχουν ξεπεράσει κάθε έννοια αναλογικότητας και λειτουργούν τιμωρητικά, αυξάνοντας το διοικητικό κόστος και πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα των μικρών επιχειρήσεων.

Παράλληλα, υπενθύμισε το πάγιο αίτημα για κατάργηση των ορίων του άρθρου 38 του ν.2873/2000, ώστε η υποβολή των πάσης φύσεως δηλώσεων επιχειρήσεων να γίνεται αποκλειστικά μέσω πιστοποιημένων Λογιστών – Φοροτεχνικών, όπως συμβαίνει σε όλα τα οργανωμένα φορολογικά συστήματα.

Κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Χριστοφοράκης επανάφερε για πολλοστή φορά το αίτημα της Ομοσπονδίας για την αναγνώριση του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.) ως εποπτικού φορέα των Λογιστών – Φοροτεχνικών για την εφαρμογή του ν. 4557/2018 περί μέτρων δέουσας επιμέλειας. Όπως τόνισε, οι εξωτερικοί Λογιστές – Φοροτεχνικοί δεν έχουν πρόσβαση σε κρίσιμα οικονομικά δεδομένα και, συνεπώς, δεν είναι εφικτή η πλήρης εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων, ενώ οι πειθαρχικές και διοικητικές κυρώσεις πρέπει να αναλογούν στον πραγματικό ρόλο και στις αρμοδιότητές τους.

Απαντώντας σε ερωτήσεις Βουλευτών, ο κ. Χριστοφοράκης ανέφερε ότι τα τεκμήρια αποτελούν πλέον παρωχημένη διαδικασία προσδιορισμού εισοδήματος, καθώς το Υπουργείο Οικονομικών διαθέτει πλέον πλήρη ψηφιακά εργαλεία και ελεγκτικούς μηχανισμούς που επιτρέπουν πραγματικούς και στοχευμένους ελέγχους. Μέσω των νέων ψηφιακών συστημάτων, μπορεί να διασφαλιστεί ότι κάθε πολίτης θα ελέγχεται και θα φορολογείται βάσει του πραγματικού εισοδήματος που παράγει, εξασφαλίζοντας δικαιότερη φορολόγηση και ενίσχυση της εμπιστοσύνης προς το φορολογικό σύστημα.

Στη συνέχεια, έκανε αναλυτική αναφορά στον εξορθολογισμό των προστίμων, υπογραμμίζοντας ότι τα ισχύοντα πρόστιμα έχουν χάσει τον χαρακτήρα συμμόρφωσης και έχουν καταστεί εξοντωτικά για τις επιχειρήσεις, φέρνοντας ως παραδείγματα δυσανάλογες κυρώσεις ακόμη και για μηδενικές ή πιστωτικές δηλώσεις, που πλήττουν την αναλογικότητα και την ασφάλεια δικαίου που οφείλει να διασφαλίζει η πολιτεία.

Όσον αφορά τα όρια του άρθρου 38 του ν.2873/2000, επανέλαβε ότι είναι αδιανόητο ο πιστοποιημένος Λογιστής – Φοροτεχνικός, αδειοδοτημένος από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, να μην έχει σήμερα την αποκλειστική αρμοδιότητα υπογραφής όλων των φορολογικών εντύπων που υποβάλλουν οι επιχειρήσεις,

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. θα συνεχίσει να συμμετέχει ενεργά και τεκμηριωμένα στον δημόσιο διάλογο για ένα δικαιότερο, απλούστερο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα, που θα στηρίζει την πραγματική οικονομία και τους ανθρώπους της.

 

 

Θέμα: Υπόμνημα ΠΟΦΕΕ για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και  Οικονομικών «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα  στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία» 

Αξιότιμα μέλη της Επιτροπής,  

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε., ως θεσμικός εκπρόσωπος των Λογιστών – Φοροτεχνικών που εξυπηρετούν το 97%  των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας, επιδιώκει να συμβάλει ουσιαστικά και τεκμηριωμένα  στη νομοθετική διαδικασία. 

Αρχικά θεωρούμε ότι κάθε μέτρο που λαμβάνεται στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των  εισοδημάτων μέρους ή του συνόλου των πολιτών είναι θετικό.  

Σεβόμενοι τον χρόνο της επιτροπής θα περιοριστούμε στα άρθρα που άπτονται άμεσα  φορολογικών μεταρρυθμίσεων. 

Σχετικά με το άρθρο 3: Μείωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, η μείωση των  συντελεστών κινείται προς την θετική κατεύθυνση, ωστόσο: 

• Η φορολογική ανακούφιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες δεν εξασφαλίζεται, καθώς  παραμένει το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα, το οποίο ακυρώνει εν μέρει τη μείωση των  συντελεστών, ενώ η όποια ελάφρυνση προκύπτει, αφορά την φορολογική δήλωση του  2027. 

• Δεν προβλέπεται αντίστοιχη μείωση προκαταβολής φόρου, κάτι που θα έδινε πραγματική  ρευστότητα στις μικρές επιχειρήσεις. 

Σχετικά με το άρθρο 4: Η παράταση των υφιστάμενων κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων  πληρωμής κρίνεται μεν θετική, ωστόσο η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει αποδείξει ότι η  αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων ρυθμίσεων είναι περιορισμένη καθώς δεν έχει επιφέρει  ουσιαστική μεταβολή στη συμπεριφορά των φορολογουμένων. 

Σχετικά με το άρθρο 5: Η ρύθμιση αποτελεί μια κοινωνικά ευαίσθητη και θετική πρωτοβουλία,  στηρίζοντας ουσιαστικά το πρώτο έτος μητρότητας, καθώς και τα δύο επόμενα έτη, μέσω της  απαλλαγής τους από τον υπολογισμό του ελάχιστου ποσού τεκμαρτού εισοδήματος.

Έντυπο Δ.1.3-2Έκδοση–Ημερομηνία Έκδοσης 

1η–25/05/2018Σελίδα 1 από 3 

• Μολαταύτα απαιτείται η οριστική κατάργηση του τεκμαρτού προσδιορισμού του  φορολογητέου εισοδήματος για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις. Το  υφιστάμενο σύστημα τεκμηρίων αποτελεί παρωχημένο και άδικο μηχανισμό  φορολόγησης, που δεν βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα αλλά σε αυθαίρετες  παραδοχές. 

Σχετικά με το άρθρο 7: Η μείωση των αντικειμενικών δαπανών αποτελεί θετική εξέλιξη, καθώς  περιορίζει στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος, ιδίως για φορολογούμενους με χαμηλά  πραγματικά εισοδήματα. Εξίσου θετική είναι και η κατάργηση της ελάχιστης δαπάνης για τα  εξαρτώμενα τέκνα. 

Όμως, η αποσπασματική μείωση των τεκμηρίων δεν επαρκεί. Με δεδομένη την ψηφιοποίηση της  φορολογικής διοίκησης και τη δυνατότητα αξιοποίησης πραγματικών δεδομένων εισοδημάτων  και συναλλαγών, ο τεκμαρτός προσδιορισμός έχει καταστεί παρωχημένος. 

Προτείνεται, συνεπώς, η άμεση κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και η αντικατάστασή τους  με στοχευμένους ελέγχους, που θα διασφαλίζουν δικαιότερη φορολόγηση.  

Σχετικά με το Άρθρο 11: Η πρόβλεψη για μείωση του Φ.Π.Α. κατά 30% σε ορισμένα νησιά αποτελεί  θετικό μέτρο στήριξης των τοπικών οικονομιών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένες μεταφορικές και  λειτουργικές δαπάνες. 

Εντούτοις, η ρύθμιση θα έπρεπε να επεκταθεί και σε άλλες νησιωτικές περιοχές με υψηλό κόστος  διαβίωσης και χαμηλότερο επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας, περιορίζοντας έτσι τις ανισότητες και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης. 

Συνολικά: Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει ορισμένες θετικές παρεμβάσεις, χωρίς  ωστόσο να συνιστά μια συνολική φορολογική μεταρρύθμιση. 

Θεωρούμε αναγκαίο τον άμεσο και ουσιαστικό εξορθολογισμό των φορολογικών προστίμων. Τα ισχύοντα πρόστιμα έχουν ξεπεράσει κάθε έννοια αναλογικότητας και ασφάλειας δικαίου,  λειτουργώντας πλέον ως μέσο οικονομικής εξόντωσης αντί για εργαλείο συμμόρφωσης. 

Τα υπέρογκα πρόστιμα και η πολυπλοκότητα των ψηφιακών διαδικασιών — που απαιτούν  πρόσθετες δαπάνες για εξοπλισμό, συντήρηση και εκπαίδευση — αυξάνουν σημαντικά το  διοικητικό κόστος, περιορίζοντας την ανταγωνιστικότητα των μικρών και πολύ μικρών  επιχειρήσεων. 

Επίσης, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε το πάγιο αίτημα της ΠΟΦΕΕ για την πλήρη κατάργηση των  ορίων του άρθρου 38 του ν.2873/2000. Η υποβολή των πάσης φύσεως δηλώσεων επιχειρήσεων,  όπως φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, κλπ, απαιτείται επιτέλους να γίνεται μόνο μέσω των  εξουσιοδοτημένων προς τούτο, Λογιστών – Φοροτεχνικών, οι οποίοι έχουν πιστοποιηθεί από το  Οικονομικό Επιμελητήριο και ασκούν νόμιμα το επάγγελμα. 

Τέλος πρέπει να επαναλάβουμε για πολλοστή φορά, σχετικά με το νόμο 4557/2018 για τα μέτρα  δέουσας επιμέλειας, ότι αρμόδιος εποπτικός φορέας των Λογιστών-Φοροτεχνικών πρέπει να είναι  το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.), όπως προβλέπεται αντίστοιχα για άλλους  επιστημονικούς κλάδους. Για παράδειγμα για τους δικηγόρους και τους συμβολαιογράφους 

Σελίδα 2 από 3 

αρμόδια αρχή εποπτείας είναι ο οικείος Δικηγορικός ή Συμβολαιογραφικός Σύλλογος, προκειμένου  να ασκηθεί ο προβλεπόμενος από τις κείμενες διατάξεις πειθαρχικός έλεγχος. Αντίστοιχα για τους  ορκωτούς Λογιστές εποπτική αρχή είναι το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Λογιστικής  Τυποποίησης και Ελέγχων. Οι εξωτερικοί Λογιστές – Φοροτεχνικοί δεν έχουν πρόσβαση σε κρίσιμα  οικονομικά στοιχεία, όπως τραπεζικοί λογαριασμοί ή πόθεν έσχες, και ως εκ τούτου δεν μπορούν  να εφαρμόσουν πλήρως τα μέτρα δέουσας επιμέλειας που προβλέπονται από το ν. 4557/2018. Τα  όρια των διοικητικών και πειθαρχικών κυρώσεων για τους υπόχρεους επαγγελματίες Λογιστές 

Φοροτεχνικούς δεν μπορεί να είναι αντίστοιχα με τα πρόστιμα των παραβατών. 

Με εκτίμηση, 

Για το Δ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., 

Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας   

Χριστοφοράκης Δημήτριος Νησιούδη Σύλβια

 

 



Πηγή: Συντακτική ομάδα PtolemaidaNews.gr




ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ