Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2025

Επιτάχυνση Ερευνών Υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης

Επιτάχυνση Ερευνών Υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης

του Φοίβου Συμεωνίδη 

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, η αξιολόγηση των προσφορών που έχει υποβάλει από κοινού η CHEVRON με τη HELLENiQ ENERGY για τα τέσσερα θαλάσσια μπλοκ, του διαγωνισμού για την απόκτηση δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων νότια της Πελοποννήσου και Κρήτης, ολοκληρώθηκε και οι δύο εταιρείες κηρύχθηκαν ως προτιμητέοι επενδυτές.

Επικεντρώνω το ενδιαφέρον στις δύο περιοχές Νότια της Κρήτης, «Νότια της Κρήτης 1 και Νότια της Κρήτης 2» ώστε να καταδείξω την ιδιαιτερότητα τους λόγω της γειτνίασης με τις περιοχές «Νοτιοδυτικά της Κρήτης και Δυτικά της Κρήτης» που μισθώνει το επιχειρηματικό σχήμα EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY. Δεν υποβιβάζω το ενδιαφέρον για τις περιοχές «Α2» και «Νότια της Πελοποννήσου» που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Αντιλαμβάνομαι ότι η παρούσα Κυβέρνηση επιδιώκει να συμπιέσει τον χρόνο που απαιτείται μέχρι την κύρωση και δημοσίευση στο ΦΕΚ της σχετικής Σύμβασης Μίσθωσης. Πιστεύω ότι όλοι, εκτός βέβαια εξαιρέσεων, θα παραμερίσουν γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια, και θα δώσουν προτεραιότητα στη προώθηση κύρωσης της σύμβασης. Τα επόμενα βήματα είναι η διαπραγμάτευση των όρων των προσφορών, η υποβολή βελτιωμένων προσφορών, η έγκριση του προσχεδίου από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος (ΥΕΠ), ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο, η επίσημη κύρωση από την Βουλή, η δημοσίευση στο ΦΕΚ. Θα είναι μεγάλη επιτυχία οι διαδικασίες αυτές να ολοκληρωθούν σε διάστημα μικρότερο των 6 μηνών. Θέτω το όριο αυτό λαμβάνοντας υπόψη ότι το παράθυρο για την εκτέλεση θαλάσσιων γεωφυσικών καταγραφών, προκειμένου να προστατευτούν τα θαλάσσια κητώδη, κλείνει λίγο πριν τις αρχές Απριλίου και ανοίγει ξανά τον Νοέμβριο ή και αργότερα. Έτσι το πιο πιθανό οι εργασίες πεδίου, οι θαλάσσιες δισδιάστατες γεωφυσικές καταγραφές της Ά Φάσης του ερευνητικού έργου, να ξεκινήσουν τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο 2026.

Δεν είναι γνωστό το περιεχόμενο των τεχνικών προσφορών που υπέβαλε η CHEVRON με HELLENiQ ENERGY, εκτιμώ όμως ότι θα ακολουθηθεί το μοντέλο της σύμβασης της EXXONMOBIL- HELLENiQ, δηλ πρώτη φάση, 3 χρόνια, για απόκτηση, επεξεργασία και ερμηνεία δυσδιάστατων (2D) γεωφυσικών δεδομένων, δεύτερη φάση, 3 χρόνια, για απόκτηση, επεξεργασία και ερμηνεία τρισδιάστατων (3D) γεωφυσικών δεδομένων και Τρίτη φάση, 2 χρόνια, για την εκτέλεση ερευνητικής γεώτρησης. Αυτή λοιπόν είναι η εκτίμηση μου αλλά όχι το επιθυμητό σενάριο, σύμφωνα με την πιο κάτω ανάλυση.

Η ανάλυση

Η ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, δηλαδή η νυν HELLENiQ ENERGY, πρώτη είχε προμηθευτεί τα αραιά δυσδιάστατα γεωφυσικά δεδομένα, που απέκτησε το Ελληνικό Δημόσιο με έργο που εκτέλεσε η PGS το 2012, στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου και Νότια της Κρήτης. Με συντονισμένες προσπάθειες και πρωτοβουλίες, μελέτησε την ανακάλυψη Zohr της Ιταλικής ΕΝΙ στην Αιγυπτιακή ΑΟΖ, που έγινε το 2015, και κατάφερε να προσελκύσει το ενδιαφέρον αρχικά της TOTAL, και αργότερα της EXXONMOBIL. Μαζί εξέφρασαν ενδιαφέρον το 2017 για τις θαλάσσιες περιοχές «ΝΔ της Κρήτης» και «Δυτικα της Κρήτης» και απέκτησαν τα δικαιώματα το 2019.

Το γιγαντιαίο κοίτασμα Zohr, είναι ταμιευτήρας- ύφαλος, με εξαιρετικό πορώδες και διαπερατότητα, που αναπτύχθηκε πάνω σε ασβεστολιθική πλατφόρμα του Κρητιδικού. To κάλυμμα της παγίδας είναι ένα παχύ στρώμα εβαποριτών του Μεσσηνίου, το οποίο λειτούργησε ως πολύ αποτελεσματικό σφραγιστικό μέσο. Το βάθος του βυθού στο σημείο αυτό είναι 1,450 μέτρα, το πάχος των αλάτων 1,500-2,000 μέτρα. Στην ερευνητική γεώτρηση η κορυφή του ταμιευτήρα βρέθηκε σε συνολικό  βάθος 3,456 μέτρα. Το πετρελαϊκό αυτό σύστημα κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον όλων των πετρελαϊκών κολοσσών που δραστηριοποιούνται στην ΝΑ Μεσόγειο. Έτσι προέκυψε και το ενδιαφέρον της CHEVRON που απέκτησε τα δικαιώματα στα κοιτάσματα στην λεκάνη της Λεβαντίνης από το 2020. 

Με λίγα λόγια λοιπόν, λαμβάνοντας υπόψη το πετρελαϊκό σύστημα της ανακάλυψης Zohr, εκτιμώ ότι, τόσο το επιχειρηματικό σχήμα EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY όσο και η CHEVRON με την HELLENiQ ENERGY, θα προσπαθήσουν, με δισδιάστατα και τρισδιάστατα γεωφυσικά δεδομένα, να χαρτογραφήσουν και να ωριμάσουν στόχους με προτεραιότητα στο Μειόκαινο, στόχους που να παρουσιάζουν γεωφυσικούς χαρακτήρες υφάλου και θα καλύπτονται ικανοποιητικά από παχιά στρώματα εβαποριτών του Μεσσηνίου. Τα βάθη του βυθού στα Νοτιοδυτικά  και Δυτικά της Κρήτης είναι 2,000 – 3,000 μέτρα, πολύ μεγαλύτερα του Zohr, ενώ στα νότια 300 -3,000 μέτρα. Οι στόχοι, εφόσον οι θα εντοπίζονται στα 2,000 – 2,500 μέτρα κάτω από τον βυθό,  λίγο πολύ θα θυμίζουν τα χαρακτηριστικά του Zohr. Πιθανόν βέβαια στα νότια,  το πάχος των εβαποριτών να είναι μικρότερο ή να παρουσιάζει ασυνέχειες. Δεν αποκλείονται να χαρτογραφηθούν παγίδες στα όρια της ασβεστολιθικής πλατφόρμας και καρστικοποιημένοι ασβεστόλιθοι στο εσωτερικό της πλατφόρμας σε ανυψώσεις της. 

Τα χρονοδιαγράμματα και το κρίσιμο ερώτημα

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, η EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY έχουν εισέλθει από Οκτώβριο 2024 στην πολύ σημαντική Β’ ερευνητική φάση οπότε μέχρι τον Οκτώβριο του 2027, θα πρέπει να εκτελέσουν και ερμηνεύσουν τις πολύ υψηλής ανάλυσης τρισδιάστατες γεωφυσικές έρευνες και να ωριμάσουν τους γεωλογικούς τους στόχους. Επιπλέον, εφόσον επιλεγούν ως τελικοί οι στόχοι, θα εκτελεστούν λεπτομερείς έρευνες βυθού και δειγματοληψίες (wellsite surveys) και μελέτες γεωκινδύνων (geohazard assessments) και θα επιλεγεί η θέση μίας τουλάχιστον ερευνητικής γεώτρησης, ώστε στη συνέχεια να εισέλθουν στην Γ’ ερευνητική φάση. Στη φάση αυτή θα γίνουν όλες οι προπαρασκευαστικές εργασίες και αδειοδοτήσεις για την εκτέλεση της πρώτης ερευνητικής γεώτρησης το 2029.

Ως ωρίμανση στόχων εννοούμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό μελετών και επεξεργασία των γεωφυσικών δεδομένων, με τις οποίες, οι πιθανές γεωλογικές παγίδες θα μετατραπούν σε γεωλογικά ώριμους στόχους με σαφές ρίσκο και οικονομική αξία.

Υποθέτουμε ότι, η σύμβαση CHEVRON και HELLENiQ ENERGY για τα «Νότια της Κρήτης 1» και «Νότια της Κρήτης 2» ενεργοποιείται τον Σεπτέμβριο 2026, εισέρχεται στην Α’ Φαση και θα εκτελέσει και ερμηνεύσει δυσδιάστατα γεωφυσικά δεδομένα και θα κάνει αρχικές γεωλογικές μελέτες μέχρι Σεπτέμβριο 2029. Το αναμενόμενο αποτέλεσμα θα είναι η απόκτηση αρχικής «ορατότητας» στόχων ώστε να σχεδιάσει τρισδιάστατες γεωφυσικές έρευνες υψηλής ανάλυσης πάνω από συγκεκριμένους στόχους και να τους ωριμάσει μέχρι Σεπτέμβριο 2032. Η εκτέλεση γεώτρησης τοποθετείται το 2034.

Παρατηρούμε λοιπόν ότι τα δύο επιχειρηματικά σχήματα θα εκτελέσουν την πρώτη ερευνητική τους γεώτρηση με χρονική διαφορά 5 χρόνωνΤην χρονική περίοδο που η EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY θα εκτελέσουν την πρώτη ερευνητική γεώτρηση, η CHEVRON και HELLENiQ ENERGY θα ολοκληρώνουν την καμπάνια των δυσδιάστατων γεωφυσικών δεδομένων, αποκτώντας αρχική ορατότητα γεωλογικών στόχων,  και θα αποφασίζουν αν θα μπουν στην Β’ φαση, που θα είναι οι τρισδιάστατες καταγραφές. 

Μπαίνει εδώ ένα κρίσιμο θέμα, που είναι ικανό να ανατρέψει τα χρονοδιαγράμματα των ερευνών. Σαν στέλεχος πετρελαϊκής εταιρίας, νωρίς στην σταδιοδρομία μου, έπρεπε να αφομοιώσω ένα από τα πιο σκληρά αξιώματα της έρευνας υδρογονανθράκων, δηλαδή της αποδοχής ότι μια ερευνητική γεώτρηση πολύ πιθανόν να μη αποδώσει τα αναμενόμενα, ότι το πετρελαϊκό σύστημα και οι παραδοχές που έγιναν δεν επαληθεύονται, οπότε και οι στόχοι ή η περιοχή έρευνας εγκαταλείπεται. 

Ποιο θα είναι το αντίκτυπο, στο δεύτερο επιχειρηματικό σχήμα της CHEVRON και HELLENiQ ENERGY, που την χρονική αυτή στιγμή θα αποφασίζει αν θα προχωρήσει, με οικονομικές δεσμεύσεις, στην Β’ Φάση ερευνών, αν η πρώτη ερευνητική γεώτρηση της EXXONMOBIL - HELLENIQ ENERGY, δεν είναι επιτυχής ; Θα συνεχίσουν ή πρόωρα θα εγκαταλείψουν; 

Επισημαίνω ότι, τα δύο επιχειρηματικά σχήματα προσβλέπουν σε στόχους 

  • υψηλού ρίσκου και υψηλής ανταμοιβής (μεγάλου μεγέθους), 
  • οι δύο περιοχές, με τα 2 block η κάθε μία, που θα διαχειρίζονται είναι ανεξερεύνητες, δεν έχει στο παρελθόν εκτελεστεί γεώτρηση, ώστε οι βασικές αβεβαιότητες όπως π.χ. η ύπαρξη μητρικών πετρωμάτων γένεσης υδρογονανθράκων και η ωρίμανση τους να έχει επιβεβαιωθεί,
  • το βάθος της θάλασσας και το τεχνικό κόστος είναι πολύ μεγάλο 
  • η έλλειψη υποδομών καθιστούν δύσκολες τις αποφάσεις μετά από μια αποτυχία.

Είναι περιττό να τονίσω ότι, αν η πρώτη ερευνητική γεώτρηση είναι θετική (έστω και οριακά), μπορεί να δώσει μεγάλο momentum και για τους υπόλοιπους κάτοχους σχετικών αδειών στην περιοχή. Αυτό είναι το όραμα όσων επενδύουν στην έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων. 

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι, η επιτυχία ή αποτυχία της EXXONMOBIL - HELLENIQ θα αποτελέσει αντιπροσωπευτικό παράγοντα για την πιθανότητα επιτυχίας της CHEVRON - HELLENIQ.

Αντιλαμβάνομαι και συμμερίζομαι την εφορία που δημιουργήθηκε με την απόφαση της CHEVRON και HELLENiQ ENERGY, να επενδύσουν στις δύσκολες θάλασσες της Νότιας Κρήτης, να απαλείψουν δραστικά τον γεωπολιτικό κίνδυνο του Τουρκολιβυκού μνημονίου και να ενισχύσουν περαιτέρω τα νότια σύνορα της χώρας μας. Προτείνω τα δύο επιχειρηματικά σχήματα να «συγχρονίσουν» τα ερευνητικά τους προγράμματα ώστε να διαχειριστούν πιθανές «αποτυχίες» με τον καλύτερο τρόπο και να δώσουν συνέχεια στο ερευνητικό τους έργο.

Υπάρχουν τρία σενάρια:

Σενάριο 1- Βασικό (Ξεχωριστά/ Ανεξάρτητα προγράμματα)

Οι εταιρείες ακολουθούν τα προγράμματά τους ανεξάρτητα. Η CHEVRON – HELLENiQ ENERGY εκτελεί το χρονοδιάγραμμα προσφοράς της, η EXXONMOBIL- HELLENiQ συνεχίζει με την Β΄Φαση την πρόσκτηση 3D. Δεν υπάρχει ανταλλαγή τεχνικών δεδομένων πέρα των νόμιμων υποχρεώσεων.

Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 

- EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY : λεπτομερές τρισδιάστατο πρόγραμμα και μελέτες  (24 μήνες) → γεώτρηση (24 μήνες) , Σύνολο 4 χρόνια

 - CHEVRON και HELLENiQ ENERGY : ρυθμός σύμφωνα με την υποθετική προσφορά της → πιθανή πρώτη γεώτρηση σε 8 χρόνια (συν 1 χρόνος μέχρι την κύρωση της σύμβασης)

Πλεονεκτήματα: Απλό νομικά, εταιρική αυτονομία, λιγότερες διαπραγματεύσεις.

Μειονεκτήματα / Ρίσκα: Πολύ μεγάλη καθυστέρηση συνολικής εξερεύνησης, υψηλό γεωπολιτικό ρίσκο, πιθανή αποθάρρυνση/έξοδος μετά από αρνητικό αποτέλεσμα από την πρώτη γεώτρηση, δηλαδή αποχώρηση τόσο της EXXONMOBIL όσο και της CHEVRON.

Σενάριο 2- Συντονισμός: Ανταλλαγή ερευνητικών δεδομένων & επιτάχυνση διαδικασιών (Προτεινόμενο, Ρεαλιστικό-Πρακτικό)

Περιγραφή: Διαπραγμάτευση και υπογραφή Μη Δεσμευτικού Μνημονίου Συνεννόησης (Non-binding MoU) μεταξύ CHEVRON, EXXONMOBIL, HELLENiQ ENERGY και ΕΔΕΥΕΠ, για κοινή ανταλλαγή μη-εμπιστευτικών δεδομένων (δεδομένα από δισδιάστατες γεωφυσικές έρευνες (2D), μοντέλα ταχυτήτων -velocity models, βαθυμετρία, κοινό προγραμματισμό τρισδιάστατων πλεγμάτων (3D grids) για αποφυγή επικάλυψης, και χρήση κινήτρων από το Δημόσιο (φορολογικά κίνητρα , επιτάχυνση διαδικασιών αδειοδότησης, Κρατικές Εγγυήσεις Δανείων).

Αναφορικά με την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων θα ήταν σκόπιμο η ΕΔΕΥΕΠ, εφόσον είναι κατάλληλα στελεχωμένη, να αναλάβει τον συντονισμό όλων των απαιτούμενων αδειών και εγκρίσεων (π.χ. για σεισμικές έρευνες, γεωτρήσεις, περιβαλλοντικές μελέτες, λιμενικές εργασίες, ναυσιπλοΐα, κ.λπ). Αναλυτικά, θα μπορεί να παραλαμβάνει μια αίτηση από τον επενδυτή, θα συντονίζει εσωτερικά τα συναρμόδια υπουργεία και θα παραδίδει μια τελική άδεια μέσα σε προκαθορισμένο χρόνο π.χ. 90 ή 120 ημέρες. Από την διεθνή πρακτική αναφέρω το παράδειγμα του NPD Νορβηγίας, του Υπουργείου Ενέργειας της Κύπρου και της ADNOC μαζί με το Ανώτατο Συμβούλιο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, που διεθνώς αναγνωρίστηκαν για το αποτελεσματικό τους έργο.

Πλεονεκτήματα: Ταχύτερη απόκτηση ενιαίας γεωλογικής εικόνας, μείωση κόστους, επιτάχυνση χρονοδιαγράμματος κατά περίπου 2–3 έτη, μείωση του γεωπολιτικού ρίσκου.

Μειονεκτήματα / Ρίσκα: Απαιτεί πολιτικό/διοικητικό συντονισμό, διαπραγματεύσεις για όρους ανταλλαγής δεδομένων, πιθανή δυσκολία στο χειρισμό εμπιστευτικότητας τεχνικών στοιχείων.

Βασικά βήματα υλοποίησης:

  • Η ΕΔΕΥΕΠ προτείνει MoU για το πλαίσιο ανταλλαγής δεδομένων.
  • Επιτάχυνση διαδικασιών Αδειοδότησης και προσφορά φορολογικών κινήτρων ως όρο για επιτάχυνση.
  • Δημιουργία κοινής Τεχνικής Επιτροπής (EXXONMOBIL, CHEVRON, HELLENiQ ENERGY , ΕΔΕΥΕΠ) για τον σχεδιασμό των τρισδιάστατων πλεγμάτων από τους κύβους των τρισδιάστατων δεδομένων και έλεγχο ποιότητας.

Σενάριο 3 – Σύσταση Κοινοπραξίας  / Αισιόδοξο 

Περιγραφή: CHEVRON και EXXONMOBIL μαζί με την HELLENiQ ENERGY συμμετέχουν αμοιβαία η μια στην παραχώρηση της άλλης  (ή σχηματίζουν Κοινοπραξία) ώστε να μοιραστούν το κόστος για την απόκτηση τρισδιάστατων δεδομένων, την επεξεργασία τους, την ερμηνεία και ενδεχομένως τις δαπάνες εκτέλεσης της/ των ερευνητικών γεωτρήσεων. 

Πλεονεκτήματα: Κοινή ανάληψη ρίσκου, εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας, πιθανή σημαντική επιτάχυνση, 2–3 χρόνια, και μείωση κόστους ανά εταιρεία.

Μειονεκτήματα: Πολύπλοκες εταιρικές διαπραγματεύσεις, απαιτείται έγκριση από την ΕΔΕΥΕΠ και το αρμόδιο Υπουργείο ΥΕΠ, πιθανώς τροποποίηση των συμβατικών όρων, πολιτικές εμπλοκές/αντιμονοπωλιακές ανησυχίες.

Βήματα:

  • Εντοπισμός αμοιβαία συμφέροντων οικονομικών όρων (π.χ. ποσοστό συμμετοχής, διαμοιρασμός δαπανών).
  • Νομική τροποποίηση σύμβασης μίσθωσης και έγκριση ΕΔΕΥΕΠ και ΥΕΠ.
  • Παραχώρηση δημοσίων εγγυήσεων/επιδοτήσεων για την επιτάχυνση εκτέλεσης της γεώτρησης.

Το προτιμητέο Σενάριο

Θα προτιμούσα το Σενάριο 2.

Η CHEVRON δεν έχει ακόμη αποκτήσει τα συμβατικά δικαιώματα και αυτό ίσως συμβεί σε λιγότερο από 12 μήνες. Η ΕΔΕΥΕΠ αυτή την περίοδο θα διαπραγματεύεται με την CHEVRON και HELLENiQ ENERGY τους όρους της σύμβασης μίσθωσης. Θα μπορούσε, τώρα, να ζητήσει ένα πιο επιταχυνόμενο πρόγραμμα όπου οι φάσεις να διαρκούν 2 χρόνια αντί 3 χρόνια η κάθε μία.

Η EXXONMOBIL θα πρέπει τώρα να είναι στη φάση του σχεδιασμού της καμπάνιας των τρισδιάστατων γεωφυσικών δεδομένων, στο block ΝΔ της Κρήτης, ενώ δεν αποκλείεται να ενεργοποιήσει εργασίες και μελέτες στο γειτονικό block Δυτικά της Κρήτης. Δεν είναι γνωστό αν έχει διατιθέμενους πόρους και προτεραιότητες για να εφαρμόσει το Σενάριο 2.

Η HELLENiQ ENERGY, θα κατέχει μια πλεονεκτική θέση αφού είναι επενδυτής στα 2 block με την EXXONMOBIL και στους επόμενους μήνες, ταυτόχρονα, θα είναι επενδυτής στα 2 block με την CHEVRON, που γειτνιάζουν με τα προηγούμενα. Θα είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο, να εμπλακεί στις λεπτομερής μελέτες και εργασίες των διαχειριστών κάθε επιχειρηματικού σχήματος, εξαντλώντας τα δικαιώματα που θα της παρέχουν οι συμβάσεις συνδιαχείρισης (Joint Operating Agreement). Θα χρειαστεί να στελεχώσει περαιτέρω το επιστημονικό προσωπικό της και να διαχειριστεί την συμμετοχή της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα μπορεί να γίνει η γέφυρα μεταξύ των δύο πετρελαϊκών κολοσσών, οι οποίοι σημειωτέον, συνεργάζονται σε μεγάλα κοιτάσματα στο Καζακστάν και στις βαθιές θάλασσες της Γουιάνας. Αρχικά, θα μπορούσε να ακολουθηθεί το Βασικό Σενάριο 1 αλλά στην πορεία, λόγω της συμμετοχής της HELLENiQ ENERGY και στα δύο επιχειρηματικά σχήματα, να προκύψει το Σενάριο 2

Οι εταιρείες (ExxonMobil, Chevron, Helleniq) κινούνται με ρυθμό αμιγώς επιχειρηματικό δηλ, προσεκτικά, με πολυετή σεισμικά πριν από γεώτρηση. Το γεωπολιτικό ρολόι όμως «τρέχει» πιο γρήγορα από το επιχειρηματικό. Έτσι μπορεί να δημιουργηθεί χάσμα: πριν καν φτάσουμε σε γεώτρηση, η Τουρκία να έχει ήδη επιβάλει de facto πιέσεις. Επίσης, η διεθνής αγορά ενέργειας αλλάζει: υπάρχει η πίεση για ενεργειακή μετάβαση (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, Υδρογόνο, κόμβοι LNG ). Όσο πιο αργά κινούνται οι έρευνες, τόσο στενότερος γίνεται ο χρόνος «εκμετάλλευσης» των κοιτασμάτων.

Αντιλαμβάνομαι ότι η σημερινή Κυβέρνηση θα θέλει να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα την κύρωση της σύμβασης με CHEVRON και HELLENiQ ENERGY και δεν θα θελήσει να εμπλακεί σε διαδικασίες που τυχόν θα την καθυστερήσουν. Αξίζει όμως τον κόπο να βολιδοσκοπήσει, τόσο την CHEVRON όσο και την EXXONMOBIL και HELLENiQ ENERGY, για τις παραπάνω ιδέες. 

Πάνω από όλα όμως, απευθύνω έκκληση στην παρούσα Κυβέρνηση, για λόγους ευνόητους και πατριωτικούς, να μη προκηρύξει πρόωρες εκλογές, αν δεν έχει νωρίτερα κυρώσει από το Κοινοβούλιο και δημοσιευτεί στο ΦΕΚ η σύμβαση με CHEVRON και HELLENiQ ENERGY. 

*Ο Φοίβος Συμεωνίδης είναι Πρώην Διευθυντής Γεωτρήσεων και Παραγωγής της Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε., Μηχανικός Πετρελαϊκής Τεχνολογίας, MEng

 



Πηγή: https://energypress.gr/




ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ